zondag 6 december 2009

Sperwer op vrijdag de 13e in de Tulastraat....

Vrijdag de 13e is niet altijd een ongeluksdatum..
Op 13 november dwarrelde een bosje vogel op de tegels tussen tulastraat 44 en 46 neer.
Vanuit mijn keukenstoel op 45 zag ik een sperwer druk bezig met een spreeuw in zijn klauwen.
De sperwer klapte zijn korte vleugels om de spreeuw heenals om hem in positie te houden.Dat was wel nodig ook want de spreeuw op zijn rugdrukte zich steeds wat omhoog en bewoog zijn kop heen en weer. Wild balancerend pikte de sperwer zoveel hij kon de veren uitde nek van de spreeuw tot die stil lag. Het leek mij een nog jonge roofvogel, die het vak nog helemaal leren moest. Hij vloog op de heg en bleef veren plukken,tot hij schrok en met spreeuw in zijn klauwen wegvloog over de garage.
In de vogelgids zag ik dat het in deze tijd waarschijnlijk om een
trek- (of zwerf-) vogel ging, een wintergast in de tulastraat.

PS. Ik heb foto's gemaakt, maar die zijn door de vergroting
erg vaag: Wel is mooi de vleugelhouding om de prooi te zien.

Groetjes, en succes met de site!

Bedankt voor de melding en je leuke verhaal Henk!

Info over sperwers > klik hier

Geen opmerkingen: