maandag 24 januari 2011

Goudvink in Bolivarstraat-tuin!


Inzending voor de fotowedstrijd..

De goudvink

Zondagochtend 19 december,de kerstvakantie was net begonnen.
Ik werd wakker, keek naar buiten en zag: ‘Wauw! Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw’. Niet te geloven, zoveel sneeuw had ik nog nooit bij elkaar gezien. Eén witte wereld buiten.
Ik ging eerst maar naar beneden voor het ontbijt. Vanaf de ontbijttafel zag ik ineens buiten tussen al die witte sneeuw iets fel oranje-roods in een struik in onze tuin. Een prachtig gekleurd, klein mooi vogeltje! Ik pakte snel mijn fototoestel, want hier moest ik een plaatje van hebben.
Het vogeltje was blijkbaar niet bang, hij bleef daar maar vrolijk zitten in die struik, en zich te goed doen aan de zaadjes van de struik. Dus ik bleef maar foto’s maken… Ondertussen kon ik steeds dichter bij de vogel komen. Omdat hij ook toen gewoon bleef zitten, dacht ik: dat is vast een parkiet, zo tam, en ook zo opvallend gekleurd…… Tja, je ziet, ik ben geen echte vogelkenner…..

Maar, hier moest ik toch meer van weten. Googelend op de zoekterm: ‘rood-oranje vogel, zwarte kop’ , ontdekte ik tot mijn verrassing dat het niet ging om een parkiet, maar om een vogel die zich niet zo vaak laat zien: een Goudvink!
Op de site van vogelbescherming Nederland gekeken: ‘Schuwe bosvogel, die zich niet snel laat zien. Meestal laat het mannetje zich verraden door zijn contact roep. In de wintermaanden kunnen goudvinken ook vaker in grotere stadstuinen met veel groen aangetroffen worden.’(bron: vogelbescherming Nederland) Dat dat beestje dan in mijn achtertuintje zat!

Van: Sira de Waard, 15 jaar

Geen opmerkingen: